Rok s pandémiou vyskúšal našu trpezlivosť. Nastavil nám zrkadlo a u mnohých odhalil aj nedostatky. Koronavírus v nás prebudil možno ešte väčší strach, s ktorým sme sa museli naučiť pracovať. Ako ho môžeme využiť v náš prospech? Odborníčka na neurolingvistické programovanie a autorka knihy ‘Energetic Selling & Marketing’. Lenka Lutonská nám v rozhovore vysvetlila, ako zmeniť naše myslenie.
Dá sa zmeniť naše myslenie a návyky tak, aby sme dokázali nájsť rovnováhu medzi súkromným a pracovným životom?
V prvom rade považujem za dôležité, aby sme boli schopní požiadať o pomoc, pretože my, ženy, sme zvyknuté robiť toľko vecí samy a hrať sa na superhrdinky. Môžeme mať všetko, ale nie vo všetkom. Odporúčam natiahnuť ten svoj “žiadajúci sval”, a v určitom časovom období ho môžete považovať za neoceniteľný.
Vytvorili ste vlastný certifikačný program, Energetic Breakthrough Method® a napísali aj knihu Energetic Selling and Marketing. Aká je najzákladnejšia vec, ktorú sa môžeme naučiť?
Kniha je o tom, ako naša osobná energia vplýva na náš úspech v podnikaní. Je to kombinácia našich vzorcov, tomu, čomu sami veríme, našich priorít, ako vnímame svet. To, čo je v nás, tvorí totiž energiu. Uvediem príklad – ak vstúpime do miestnosti plnej ľudí, automaticky nás niektorí ľudia oslovia už pohľadom, sú nám sympatickí a chceme sa s nimi porozprávať. Niekedy zas máme skúsenosť, že ak sa s niekým rozprávame, cítime v sebe blok, jednoducho nám to nejde. Keď rozprávame, povieme len časť príbehu, ale naša energia dáva celý príbeh. Energia nás predstavuje ešte pred tým, ako otvoríme ústa a povieme prvé slová. Treba si uvedomiť, že ide o spojenie toho, čo sme sa naučili z kníh a životných, či pracovných skúseností a zároveň toho, čo je v nás.
Dá sa naučiť vyžarovanie pozitívnej energie?
Určite áno a vieme sa zmeniť v piatich oblastiach. Najdôležitejšie je, aký vzťah máme sami k sebe. To je tá energia. Druhá oblasť je, ako vnímame ľudí v našom okolí, našich zákazníkov, či v práci. Ďalšie oblasti, v ktorých vieme túto metódu využiť, sa týkajú podnikania, konkrétne predaja a marketingu. A poslednou sú peniaze. V každej jednej tejto oblasti máme už v sebe zabudované vzorce, ktoré nás ovplyvňujú. A je jedno, či niečo chceme, alebo nie. Môžeme mať tie najlepšie tabuľky, techniky predaja, naštudovanú teóriu, ale ak nie sú v súlade s našou vnútornou energiou, s tým, čo je nám prirodzené a blízke, nebudeme mať úspech. Zažila som to v mojom profesionálnom živote nespočetnekrát. Prídu za mnou manažéri, či šéfovia firiem a povedia, že sa naučili technicky všetky postupy, ale nefunguje to. Pretože si nemôžeš z nich zobrať to, čo je v ich vnútri, čo z nich vyžaruje.
Čo robiť, ak máme o sebe pochybnosti?
Naše pochybnosti v istom momente vždy vyjdú najavo. Keď sa na to pozrieme z psychologického hľadiska, naša nevedomá myseľ je veľmi vnímavá. Len malú časť, môžem povedať len mizivé percento, vnímame v našej komunikácii vedome, ale obrovskú časť vnímame podvedome. Keď sa stretneme napríklad s našim zákazníkom, on určite vníma, čo z nás ide, či si veríme. My ľudia sme takí, že vždy na všetko čakáme, či príde niečo lepšie. Nepostavíme sa zoči-voči veciam a udalostiam, ktoré sú aktuálne, ale čakáme, že sa veci menia samé od seba. Presne, ak máme takýto vzorec správania a hlavne, vzorec neistoty v našom vnútri, tak to ovplyvňuje naše správanie. Ako môžeme očakávať od ľudí v našom okolí, že nebudú čakať? Ako to môžeme chcieť od mojich klientov? Všetko, čo sa deje v našom podnikaní, odzrkadľuje to, čo sa deje v nás, v našom vnútri. Ľudia v súkromí, ale aj v práci, čakajú na lepšiu príležitosť, na viac peňazí, už vyše roka čakáme na koniec korony.
Čo ak človek uverí svojím predstavám a bude chcieť k nim uniknúť pred realitou?
Ísť si za svojimi predstavami je výborný stav. Je to cvičenie pre nás. Vtedy, keď ho robíme, tak preladíme na verziu, ktorá je nám daná, do niečoho, čo je nám prirodzené. A všimneme si výsledky, ktoré to so sebou prináša. Takže utiecť pred realitou, pričom veríme svojim snom, máme energiu ich napĺňať, nás určite posunie vpred. Toto cvičenie samé o sebe s nami nič neurobí. Ale vďaka pozitívnej energii, ktorá z neho ide, sa vieme posunúť. Napríklad, každý deň chodíte do práce autom, ktoré je staré, v lete nemá klímu a vám je v ňom teplo, občas sa niečo pokazí. A tak rozmýšľate, že aké by to bolo mať nové, lepšie auto, aby som deti odviezla včas do školy, vybavila rodinné záležitosti, včas prišla do práce. Rozmýšľate a svoj sen premeníte na energiu. A bum, jedného dňa sedíte v novom aute. A tak môžete svoje myšlienky a sny rozvíjať. Už myslíte na niečo nové, čo vás zas posunie vpred, ale nie ste na tom jednom, starom mieste. Idete ďalej a cítiť z vás pozitívnu energiu, ktorá vás mení. Dostaneme nápady, ako môžeme naše sny uskutočniť. Intuícia začne lepšie fungovať, lebo je inak naladená. Ide o to, aby sme naše nápady uskutočnili, aj keď sa nám budú zdať bláznivé alebo budú znamenať aj nejakú mieru rizika.
Pomáhate ženám podnikateľkám, ako ich z vášho pohľadu koronavírus ovplyvnil?
Určite ženy podnikateľky. Som samozrejme otvorená spolupráci aj s mužmi, ale vediem najmä ženy, ktoré pracujú a podnikajú predovšetkým v oblasti služieb, či v rôznych marketingových alebo PR agentúrach.
Prednedávnom som mala naozaj malú skupinu s desiatimi klientami na dvojdňovom stretnutí. Bolo to prvé fyzické stretnutie po šiestich mesiacoch. Ale vzhľadom na pandémiu som musela zrušiť alebo prerušiť viacero podujatí. Aj jedno veľké, ktoré organizujem raz ročne. Niektoré kurzy som zmenila na online, ale ideme ďalej, treba sa prispôsobiť súčasnej situácii. Aj keď zbožňujem osobné stretnutia! To sa nedá nahradiť. Som vďačná za online semináre, ale už sa neviem dočkať klasickým, osobným eventom.
Na začiatku korony to bol pre každého šok, najmä niektoré klientky ťažko znášali, že stratili časť svojho podnikania. Museli sme sa však prispôsobiť novým podmienkam. Dosť sme spolu pracovali na tom, aby si zachovali zdravé vzorce myslenia. Lebo ľudia veľmi ľahko prechádzali do stavu, že je koniec sveta, padá biznis svet, nikto si ma nemôže dovoliť. Mnohým podnikateľkám zobrala korona pevnú pôdu pod nohami. Je to pre ľudí obrovská zmena. Ale práve teraz je ten správny čas pracovať, pracovať na sebe, pomáhať ľuďom, ale aj predávať. Niečo sa skončilo, ale naopak, niečo nové pre nás začína. Veľa podnikateliek sa muselo naučiť pracovať a poskytovať služby online, museli jednoducho zamakať. V každom sektore je príležitosť pomáhať a zároveň podporiť naše vlastné podnikanie.
Aké najväčšie zmeny Vaše klientky vo svojom podnikaní museli urobiť?
Veľmi záleží, v akom odvetví boli a kto je ich zákazník. Ak klientke vypadli klienti jej hlavného trhu, pozreli sme sa na to, kde inde by mohla pôsobiť. Kde môžeme nájsť príležitosť alebo vytvoriť novú službu. Niektoré z nich sú aj napriek tomu úspešné a napríklad zdvoj- alebo strojnásobili svoje tržby. Áno, kríza spôsobila, že niektorí individuálni zákazníci si moje služby alebo produkt už nemohli dovoliť. Ale trh ostal a my sme museli nájsť nových zákazníkov, preorganizovať naše podnikanie a zacieliť sa na novú skupinu, ktorú by sme inak nenašli.
Foto: Claire Vögeli, Nicole Krummacher