Otázky ako je táto majú jednu dobrú vlastnosť. Obsahujú odpoveď. Ako začať cvičiť? Začni cvičiť. Je to jednoduché. Nie ľahké.

Keď som rozmýšľal nad otázkou ako začať cvičiť, prišiel som na niekoľko bodov, ktoré považujem za dôležitejšie ako konkrétne cvičenia či návody. Keď začneš, cvičení, návodov a plánov nájdeš viac ako dosť.

 



UJASNI SI, ČI CHCEŠ CVIČIŤ A PREČO

Všetci chceme žiť dlhý a šťastný život a chceme, aby bola kvalita nášho života čo najvyššia. Vieme, že na to, aby sme sme to dosiahli, musíme byť zdraví. Zároveň vieme, aj keď si to možno bezprostredne neuvedomujeme, že cvičenie, resp. nejaká forma pohybu, a kvalitná strava sú dôležité pre pevné zdravie.

Mne z toho vyplýva, že ak chceme žiť dlhý a šťastný život, mali by sme sa venovať nejakej fyzickej aktivite a starať sa o to, aby sme jedli kvalitné jedlo. Samozrejme k tomu patria aj iné veci, ale tieto dve sú najdôležitejšie, lebo najrýchlejšie spúšťajú reťazec pozitívnych zmien, ktoré sa prenášajú aj do iných oblastí.

Vďaka tomu, že sa vystavujeme náročným tréningom, sme silnejší a vydržíme viac. A nielen po fyzickej, ale aj psychickej stránke. Cvičenie, tréningy a pohyb nás privádzajú na hranice našich fyzických schopností a sme vďaka nim fyzicky silnejší, vytrvalejší, húževnatejší. Ale odhalia aj hranice našej vôle. Ukážu nám, že dokážeme zaťať zuby a vydržať aj vtedy, keď veci nejdú ľahko. A niekedy dokonca zistíme, že vydržíme a dokážeme omnoho viac, ako sme si mysleli.. Vďaka tomu sa nám bežné každodenné problémy a prekážky budú zdať nenáročné a nebudú nás oberať o toľko energie ako kedysi.
Odkedy som si toto skutočne uvedomil, cvičenie, resp. pohyb, sa stali mojou prirodzenou potrebou rovnako ako jedlo, voda a spánok.

UJASNI SI PRIORITY

Z toho, čo som hovoril doteraz, je asi jasné, že v mojom rebríčku priorít sú cvičenie a kvalitná strava veľmi vysoko.

Ale nestačí povedať “Tak, a odteraz je cvičenie moja priorita!” Je potrebné zaradiť ho do svojho programu. Počítať s ním ako s pevnou zložkou, nie ako doplnkom, ktorému sa budeme venovať, ak budú hviezdy práve naklonené.

Skoro po každom tréningu mi niekto povie, aký progres vidí, keď chodí na tréningy. Ako tréner, ktorý trénuje bežných ľudí (teda nie profesionálnych alebo výkonnostných športovcov) si neviem predstaviť lepšie zadosťučinenie, ako keď mi niekto hovorí o tom, že vidí ako sa zlepšil, ako sa cíti lepšie, aký má dobrý pocit.

Na druhej strane sa každý mesiac stretávam s ľuďmi, ktorí za celý mesiac prídu na tréning trikrát, dvakrát alebo dokonca jedenkrát. Samozrejme, sú výnimky, ale väčšinou je dôvod rovnaký. “Nemajú čas”, “nemohli” odísť z práce, v ten deň to “nedávajú” alebo proste radšej idú na pivo s kolegami.

Keď ich potom buzerujem za techniku a hovorím im, aby radšej robili niečo jednoduchšie, mám niekedy pocit, že sú urazení alebo nahnevaní, že nechcem, aby robili to isté, ako ľudia, ktorí trénujú pravidelne a dlhodobo.

UVEDOM SI, ŽE TO ZA TEBA NIKTO NEUROBÍ

Môžeš si kúpiť permanentku  v najlepšom gyme v meste, zaplatiť si najúspešnejšieho trénera v krajine, chodiť k najlepšiemu fyzioterapeutovi a mať najlepšieho poradcu výživy. Ale ak za seba a svoj stav neprevezmeš zodpovednosť ty, nikto to za teba neurobí. A aj pomoc od tých najlepších bude len čiastočná alebo rovno zbytočná.

Niektorí ľudia si kupujú pocit, že niečo robia. Myslia si, že si stačí zaplatiť za tréning a prísť na neho. Takto to ale nefunguje. Tréner ti ukazuje cestu, ale nebude ti zdvíhať nohy a posúvať jednu pred druhú.

Uvedom si, že tvoj tréning za teba nikto neodcvičí. Keď sa nesnažíš na tréningu ty, dobrý tréner ti nepomôže. Nesnaž sa kúpiť si výsledky. Začni niečo robiť a kupuj si čas ľudí, ktorí ťa to naučia robiť lepšie.

NEDÁVAJ SI DEADLINY, DAJ SI ZÁVÄZOK

Deadline je krásna vec, ale veľa ľudí ho používa s dobrým úmyslom na nesprávny účel.

Povedzme, že si dáš deadline “za 3 mesiace schudnem 8 kíl”. Prejdú 3 mesiace a schudneš 4 kilá. Čo teraz? Máš sa tešiť alebo mať depku? Internet a spoločnosť nám našepkávajú (alebo skôr na nás kričia), že depku.

Instagram je plný fotiek krásnych ľudí, ktorí ten deadline zrejme dodržali a teraz vyzerajú ako bohovia. Čo ale nevidíme, je tvrdá práca, zmena myslenia, priorít a hodnôt, ktoré k tomu viedli. A čo už vôbec nevidíme, je množstvo neúspechov, chýb a ponaučení, ktoré k tomu viedli. Aj preto vidíme nenávistné komentáre pri fotkách krásnych ľudí. Je to výsledok závisti a nepochopenia.

Na internete vidíme najčastejšie créme de la créme, úplný top. Nemôžeme sa porovnávať s ľuďmi, ktorí sa živia tým, čo robia na tých videách.

Čo takto namiesto iný prístup ako snažiť sa pomocou deadlinov a diét dosiahnuť to, čo má niekto iný? Čo takto byť ďalej sám sebou, ale zaviazať sa, že sa budeme neustále zlepšovať?

Záväzok č. 1: Preberiem zodpovednosť za svoj život. Budem dodržiavať svoj tréningový plán, chodiť na tréningy, zodpovedne sa stravovať, snažiť sa každým dňom byť zdravším, krajším, lepším a šťastnejším človekom.

Záväzok č. 2: Vždy, keď niečo z toho poruším alebo vybočím z cesty, čo najrýchlejšie sa vrátim späť na správny kurz.

ZAČNI UŽ!

Najdôležitejšie je začať. Čím dlhšie nad tým budeš premýšľať, tým viac dôvodov na odkladanie si vymyslíš a to je to posledné, čo ti pomôže.

Premysli si, či chceš skúsiť a choď do toho. Nikto nepovedal, že to musíš robiť naveky. Nekupuj si doživotný vstup do fitka, keď nevieš, čo tam vlastne budeš robiť a či ťa to bude baviť.

Veľa klubov vrátane nášho MAKAY! ponúka prvý tréning zadarmo, na ktorom uvidíš, čo sa na tréningoch robí a či to zapadá do tvojej predstavy cvičenia. Ak áno, super. Ak nie, nič sa nedeje, podáme si ruky a budeš hľadať ďalej.

Ak chceš, môžeš začať doma. V tom prípade ti odporúčam začať podľa knihy Tréning väzňa. Preštuduj si ju celú a dodržuj princípy, ktoré sú v nej uvedené. Z predaja knihy nemám nič, ale sám som na nej začal a úprimne verím, že je to výborný spôsob, ako začať cvičiť doma. Tréning väzňa sa zameriava skôr na rozvoj sily, ale ak zahŕňa drepy a mostíky, ako základné prvky mobility, ktoré pre väčšinu ľudí budú znamenať obrovské zlepšenie.

Druhá možnosť, ktorú odporúčam (a z odporúčania ktorej tiež nič nemám), je online kurz od Gymnastic Bodies (www.gymnasticbodies.com). Oproti Tréningu väzňa je to výrazne drahšia voľba, no poskytuje video materiál a aj online konzultácie. Viac sa zameriava na rozvoj mobility a strečing. teda aspekty, ktoré sú kriticky dôležité najmä pre dospelých ľudí pracujúcich za počítačom.

Obe možnosti (Tréning väzňa a Gymnastic Bodies) odporúčam aj ako doplnok k iným tréningom. Napríklad povedzme, že 2x týždenne chodíš na skupinové tréningy a ďalšie 2-3 dni do týždňa cvičíš doma podľa týchto programov.

ZISTI, ČO TI VYHOVUJE

Skúšaj rôzne možnosti, nájdi si niečo, čo ťa bude baviť a napĺňať. Keď ťa to prestane baviť či napĺňať, hľadaj ďalej.

Je úplne v poriadku začínať s novými vecami. Určite je to lepšie ako robiť niečo, čo ťa nebaví. Kašli na to, čo si kto myslí. Ak ťa niečo nebaví, nájdi si alternatívu a začni sa venovať tej. Ale najprv si nájdi alternatívu, až potom prestaň s pôvodnou aktivitou.

Porozmýšľaj, čo ťa láka. Čistá sila? Gymnastika? Bojové umenia? Tanec? Plávanie? Fitness? Atletika? Lezenie? Beh? Možností je viac, ako stihneš za život preskúmať.

NEPOČÚVAJ VŠETKY RADY

Vyber si smer, ktorý ti vyhovuje. Nemusíš preštudovať všetky blogy, fóra a knihy o cvičení, ktoré existujú.

Neodmietaj pomoc ani rady, ale drž sa toho, čo funguje pre teba a čo vyhovuje tebe. Dnes je expertov na všetko viac ako by sme potrebovali a zďaleka nie všetci majú jasno v tom, čo hovoria.

To platí aj o mne. Keď poviem niečo, čo sa ti nepáči, neriaď sa tým. Zamysli sa a rozhodni sa sám/sama. Nezabudni, že zodpovednosť za seba je a vždy bude len tvoja.

VYDRŽ! SPOMEŇ SI NA SVOJE PREČO

Skôr či neskôr príde čas, keď sa ti nebude chcieť. Vtedy pochopíš, prečo je dôležité vedieť, prečo to celé vôbec robíš.

Priznávam, ani mne sa niekedy nechce. Niekedy sa mi absolútne nechce vyliezť z postele o 4:30, aby som ešte pred prácou stihol vyvenčiť psa, absolvovať svoj tréning.

Už sa mi niekoľkokrát stalo, že som takto ráno spochybnil celé cvičenie. Celú tú drinu v telocvični, hodiny v kuchyni a nosenie si jedla, len aby som vedel, čo jem, ranné vstávanie, nosenie vecí…

Vtedy si vždy spomeniem, ako som vyzeral predtým, ako som so sebou začal niečo robiť. Ako ma neskutočne štvalo, keď sa mi stlačili faldy na bruchu vždy, keď som si zaväzoval šnúrky, aký som bol nešťastný, keď moje brucho šlo predo mnou, aký som bol sklamaný, keď som bol zadýchaný na turistike alebo na blbých schodoch.

Spomeniem si, ako som potom vyzeral ako kostra, keď som schudol vyše 10 kg v priebehu troch týždňov, aký som bol slabý a koľko práce mi dalo, aby som sa dostal na podobnú hmotnosť s úplne iným pomerom tuku a svalov.

Spomeniem si, ako dlho som musel makať, aby som spravil 20 zhybov,  koľko mi trvalo, kým som sa naučil stojku, salto, premet, trh, nadhod, kým som sa naučil boxovať a kopať.

Spomeniem si, koľko mi trvalo, kým som začal konečne vyzerať na to, že cvičím. A spomenul som si na všetky tie príjemné pocity, keď som prekonal svoj rekord, posunul svoje hranice, spravil správne rozhodnutie, zlepšil svoj život.

A nakoniec si spomeniem, prečo som sa zaviazal, že to budem robiť. Chcem byť silný, zdravý, pripravený na všetko, čo mi príde do cesty, a chcem žiť dlhý a šťastný život.

Filip založil a ako tréner vedie tréningy MAKAY! Zameriava sa na rozvoj sily a pohybových zručností najmä pomocou cvičení s vlastnou váhou. Vedie skupinové aj individuálne tréningy.

Okrem toho pôsobí ako tréner v Bratislavskom Skill Labe.

Video bolo natočené v priestoroch ŠK Elam,  kde prebiehajú MAKAY! tréningy.

, ,
Súvisiace články
Latest Posts from Urbanfit.sk