Článok prečítate za: 4 min

Dovolenka, to nemusí byť iba čas strávený v Chorvátsku pri Jadrane, či na exotických miestach na Zanzibare. Veľa zaujímavých miest ponúkajú aj naši severní susedia v Poľsku. Kto netúži po 40-stupňových horúčavách, odporúčame mu krásne pobrežie Baltického mora. Dominantnou je mesto Gdansk, jedno z najväčších a najstarších poľských miest, ktoré leží na rieke Visla na brehu spomínaného mora.

Gdansk je súčasťou metropolitnej oblasti troch miesto nazývanej Trójmiasto, do ktorého patrí aj kúpeľné mestečko Sopot a ďalší poľský prístav Gdynia. Všetky tri mestá sú vzájomné prepojené, či už dobre vybudovanou dopravnou infraštruktúrou, ale aj krásnymi plážami pri mori a parkami. Pláže merajú viac ako 23 kilometrov a počas leta sú obľúbenou destináciou tak domácich, ako aj zahraničných hostí.

Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav
Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav

Táto oblasť Poľska určite stojí za to, pričom neponúka len krásnu prírodu a pláže, ale aj cenovo dostupné ubytovanie a skvelú kuchyňu aj pre tých najnáročnejších labužníkov. Či sa dostanete na sever Poľska vlastným autom alebo výhodne letecky napríklad z Viedne aj za 50 eur za spiatočnú letenku, nebudete ľutovať.



Booking.com

Lode a všade lode

Ak máte radi plavby výletnými loďami, Gdansk je pre vás ideálnym miestom. Poliaci radi hovoria, že mesto patrí medzi najkrajšie v severnej Európe a môžeme potvrdiť, že majú byť právom na čo hrdí. Mesto má pohnutú históriu. Za tri storočia stihlo patriť Prusku, zažiť obdobie slobodného mesta, i  vyčíňania nacistickej propagandy a bombardovania počas druhej svetovej vojny. Po jej skončení sa mesto stalo súčasťou Poľska a dnes ja hlavným priemyselným centrom a to predovšetkým v oblasti prepravy tovarov a výroby lodí.

Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav
Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav Foto: Prístav Gdansk

Možností ako sa dostať do mesta je viacero, ale azda tou najkrajšou je príchod komerčnou loďou po vlnách Baltiku priamo do prístavu Gdansk. Mesto môže byť vašim východiskovým bodom na okružné plavby po mori alebo sa v meste môžete zastaviť, ak využite lodné linky z iných severoeurópskych miest. V každom prípade zakotvíte v najväčšom poľskom prístave. A tentokrát nás zaujal práve on.

Prístav – miesto pre obchodníkov i výletné lode

Poľsko je šiestym najväčším európskym trhom a zároveň najväčším trhom v strednej a východne Európe. Práve veľkosť poľskej ekonomiky a množstvo tovaru, ktoré sa tu vyrába, je nutné premiestniť na iné európske a svetové trhy. Prístav Gdansk okrem spomínaných komerčných liniek pre cestujúcich je určite aj dobrou voľbou pre obchodníkov. Poliaci z neho zabezpečujú prepravu až 80 percent tovaru tekutého charakteru, ako ropa alebo skvapalnený zemný plyn, ale taktiež až 60 percent poľských kontajnerov prejde bránami tohto prístavu.

Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav
Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav Foto: Prístav Gdansk

Fakty o prístave Gdansk

  • rozloha 679 hektárov
  • najväčší poľský prístav
  • ročne prepraví 38-miliónov ton tovarov
  • v počte prepravených lodných kontajnerov je na druhom miesto medzi prístavmi Baltického mora

Ak chceli v minulosti slovenskí podnikatelia doviezť tovar veľkými námornými kontajnerovými loďami s kapacitou 15 až 20-tisíc kontajnerov, museli svoj tovar nasmerovať do holandského Rotterdamu alebo nemeckého Hamburgu. Vďaka miliardovým investíciám je však Gdansk ako jediný prístav v Baltickom mori schopný prijať tieto veľké zaoceánske lode. A môže tak robiť počas celého roka, keďže prístav Gdansk nezamŕza.

Prepravia autá, ropu, obilie, ale aj banány

Prístav má viacero častí. Má terminál pre komerčné lode s turistami, ktorí sa vďaka priamemu napojeniu na diaľnicu A1 dostanú priamo do mesta Gdansk alebo do okolitých miest. Prístav využívajú aj výrobcovia áut, keďže prístav má takzvaný RO-RO terminál. Pomocou špeciálnej rampy sa autá dostanú priamo do námorných lodí a môžu tak vyraziť na svoju cestu do cieľovej destinácie. Len v roku 2017 sa z tohto prístavu prepravilo viac ako 80-tisíc automobilov od rôznych výrobcov. Ak sa pozrieme na registráciu nových áut v Poľsku, 70 percent z nich prejde práve týmto prístavom.

Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav
Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav Foto: Prístav Gdansk

Pre Gdansk nie je problém prijať ani tekutý tovar, či už surovú ropu z tankerových lodí alebo ju spracovať priamo v rafinérii v prístave a poslať ďalej do sveta na viac ako 500-tisíc kamiónoch ročne. Prístav vie prepraviť aj sypaný tovar, ako je uhlie, či obilie. Ak by sme spracovali všetko obilie, ktoré sa tu vyloží alebo naloží, mali by sme z nej 270 miliónov ton múky alebo 678 miliónov kilogramov chutného chleba.

Veľkú časť prístavu zaberá aj terminál označovaný ako general cargo. Ide o miesto, kde kotvia lode s kontajnermi zo všetkých kútov sveta. Dováža a vyváža sa takmer všetko. Napríklad aj také banány, ktorých prístav ročne prepraví až 96 miliónov kusov, čo predstavuje asi dvojročnú spotrebu regiónu.

Prístav ročne vypraví viac ako 15-tisíc plne naložených vlakov alebo viac ako 600-tisíc kamiónov. Kým na jeden plne naložený vlak sa zmestí až 80 kontajnerov, do jedného kamiónu môžeme naložiť dva takéto kontajnery. Ak by sme postavili za sebou všetky kontajnery, ktoré prejdú ročne prístavom Gdansk, vytvorili by rad dlhý 7-tisíc kilometrov. Teda toľko, koľko meria cesta do Pekingu.

Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav
Sever Poľska – krásne pláže i námorný prístav Foto: Prístav Gdansk

Príležitosť pre slovenské firmy

Prístav môžu využívať aj slovenskí podnikatelia. Kým z Hamburgu je to do Bratislavy takmer 1100 kilometrov, z poľského prístavu Gdansk je to do slovenskej metropoly takmer o dvesto kilometrov menej. Poliaci pritom v posledných rokoch investovali aj do rozvoja železničnej infraštruktúry. Len samotný prístav disponuje viac ako 30 kilometrami železničných tratí. Plne naložený vlak zvládne cestu od Baltického mora do stanice Bratislava za 24 hodín. K tomu treba pripočítať čas naloženia a vyloženia vlaku.

Konkurencia na severe Európy je tvrdá aj medzi prístavmi. Poliaci preto plánujú v najbližších rokoch investovať do rozvoja prístavu ďalšiu približne jednu miliardu zlotých, čo predstavuje asi 240 miliónov eur.

Článok vznikol v spolupráci s Veľvyslanectvom Poľskej republiky na Slovensku.

, , , ,
Súvisiace články
Latest Posts from Urbanfit.sk