Poľsko pripravuje novú železničnú sieť Centrálneho komunikačného portu (CKP). Pôjde o takmer 1800 km nových tratí, ktoré majú vzniknúť do konca roka 2034, pričom na viac ako 500 km z nich už prebiehajú prípravné práce. Celkovo ide v prípade CKP o dvanásť železničných trás, z ktorých desať lúčovito smeruje do Varšavy a CKP z rôznych regiónov Poľska.
„Ešte v tejto dekáde, v roku 2023, sa budeme na poľských železniciach voziť rýchlosťou až do 250 km/h. Taktiež bude začatá výstavba nových železničných tratí v najväčšom rozsahu v doterajšej histórii Poľska,“ – informoval v polovici januára poľský minister infraštruktúry Andrzej Adamczyk po podpísaní rámcovej zmluvy na poskytnutie verejných služieb spoločnosťou PKP Intercity. Výstavba nových železničných tratí zároveň súvisí s výstavbou Centrálneho komunikačného portu.
Poľská vláda plánuje do modernizácie železníc investovať 21 miliárd zlotých (t.j. takmer 5 miliárd eur) v priebehu 10 rokov, ktoré budú impulzom pre rozvoj mnohých poľských firiem podieľajúcich sa na plánovaní a výstavbe tohto investičného zámeru. Nielenže bude výrazne podporená jedna z najzelenších, čiže najekologickejších a zároveň najbezpečnejších foriem dopravy, ale ide aj o impulz pre väčší hospodársky rozvoj Poľska. Samotné vlaky budú vybavené modernými vozňami s cieľom poskytnúť cestujúcim čo najväčšie pohodlie a moderné služby. Zároveň sa počet vlakových spojov ročne vypravovaných spoločnosťou PKP Intercity zvýši o 64 %, zo súčasných 120-tisíc vlakov ročne na 196-tisíc vlakov v roku 2030.
Rozšírenie prístavu v Gdansku
Hlbokovodný kontajnerový terminál DCT (Deepwater Container Terminal) v Gdansku sa zväčšuje. Nové investície sa budú realizovať na takmer 6,5 hektárovom pozemku, o ktorý sa zväčšil po podpise zmluvy so správou Prístavu Gdansk. Zmluva bola podpísaná na 30 rokov a celkovo plocha terminálu DCT Gdansk dosahuje takmer 95 hektárov. DCT Gdansk, akciová spoločnosť, je najväčším a najrýchlejšie rastúcim kontajnerovým terminálom v Poľsku, ktorý umožňuje prístup najväčším zaoceánskym lodiam sveta.
Správa Prístavu Gdansk má stále k dispozícii na prenájom plochy s rozlohou približne 70 hektárov, vrátane veľmi atraktívneho pozemku s priamym prístupom k hlbokovodnému terminálu.
Výstavba siete diaľnic v Poľsku má byť ukončená v roku 2025
Výstavba posledného úseku poľskej diaľnice A2, na ktorý bolo práve vyhlásené verejné obstarávanie zo strany Generálneho riaditeľstva štátnych ciest a autostrád (GDDKiA), bude zavŕšením výstavby základnej siete diaľnic v Poľsku. Má sa tak stať v roku 2025. Diaľnica A2 vedie k hranici s Bieloruskom a po ukončení posledného 32 km úseku z Białej Podlaskej k hranici bude mať celkovú dĺžku 600 km. Na prelome rokov 2025 a 2026 má byť ukončená aj poľská rýchlostná cesta S19 vedúca k hranici so Slovenskom. S19 je chrbticou Via Carpatia, kľúčovej cesty regiónu Európy s veľkým významom aj pre Slovensko.
Správa bola pripravená v spolupráci s Veľvyslanectvom Poľskej republiky na Slovensku.